Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Συνέντευξη Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιερόθεου στον «Εθνικό Κήρυκα» ΗΠΑ

Published

on

Ιερόθεος-Ναυπάκτου-Εθνικός-Κήρυκας

Συνέντευξη στον Θεόδωρο Καλμούκο

 Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, εκπρόσωπος Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος για τις αποφάσεις που αφορούν στη ζωή της Εκκλησίας λόγω κορωνοϊού, μίλησε αποκλειστικά στον «Εθνικό Κήρυκα».

Ο Μητροπολίτης Ιερόθεος αναφέρθηκε στους κλειστούς ναούς και γενικά στα απαγορευτικά μέτρα για τη λατρεία συμπεριλαμβανομένης και της Μεγάλης Εβδομάδας. Στο διάγγελμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το άνοιγμα των ναών και την εξίσωση των ναών με τα κομμωτήρια και τις επιχειρήσεις. Για τη λεγόμενη «ιδιωτική λατρεία», για την αλλαγή στον τρόπο της Θείας Κοινωνίας, για τις συλλήψεις ιερέων κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα, ενώ έπλεξε το εγκώμιο της Ομογένειας της Αμερικής.

Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος είναι εκ των επιφανέστερων και λογίων ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος και της Ορθόδοξης Εκκλησίας γενικότερα, με πλούσιο ποιμαντικό, κοινωνικό και συγγραφικό έργο, καθότι τυγχάνει εμβριθής θεολόγος.

Η συνέντευξη έχει ως εξής:

«Εθνικός Κήρυκας»: Σεβασμιώτατε, ποιες οι σκέψεις σας για το διάγγελμα του κ. Μητσοτάκη για το άνοιγμα των ναών;

Μητρ. Ιερόθεος: Νομίζω ότι ήταν ικανοποιητικό και δίκαιο. Ανεγνώρισε την προσφορά του Αρχιεπισκόπου και του Κλήρου για την υπεύθυνη στάση που τήρησαν στην αντιμετώπιση του νέου κορωνοϊού και ανακοίνωσε το άνοιγμα των Ναών για τη Θεία Λειτουργία και την προσευχή των χριστιανών. Ετσι, το σύνθημα που υπάρχει μέχρι τώρα «μένουμε στο σπίτι», για μας τους χριστιανούς είναι «πηγαίνουμε στο σπίτι μας», που είναι ο Ιερός Ναός.

«Ε.Κ.»: Αλήθεια τι θα πει ιδιωτική λατρεία; Δεν βρέθηκε κανείς να εξηγήσει στην κυβέρνηση τι είναι Εκκλησία και λατρεία;

Μητρ. Ιερόθεος: Πράγματι, η λεγόμενη από μερικούς «ιδιωτική λατρεία» για μας τους Ορθοδόξους Χριστιανούς, είναι ακατανόητη και παράδοξη. Αλλο είναι η «κατ’ ιδίαν προσευχή», που γίνεται από όλους μας στο σπίτι μας, στην εργασία μας κ.λπ., και κανείς δεν μπορεί να μας εμποδίσει σε αυτό, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για «ιδιωτική λατρεία».

Κάθε λειτουργική προσευχή, και αυτή η ίδια η θεία Λειτουργία, είναι κοινή και ταυτόχρονα οικουμενική, παγκόσμια, δεν είναι ποτέ ιδιωτική. Το ότι επισημαίνετε αυτή την αντορθόδοξη φράση «ιδιωτική λατρεία» δείχνει το εκκλησιολογικό σας φρόνημα.

«Ε.Κ.»: Πώς αισθάνεστε που αντιμετωπίζεται η Εκκλησία σε ίση διαβάθμιση με τα κομμωτήρια ή άλλες επιχειρήσεις;

Μητρ. Ιερόθεος: Τον τελευταίο καιρό μερικοί ομιλούσαν συνεχώς για το άνοιγμα των κομμωτηρίων και των επιχειρήσεων, για να κινηθεί το εμπόριο, και αυτό έπρεπε να γίνει, χωρίς όμως να κάνουν λόγο για το άνοιγμα των Ιερών Ναών. Φαίνεται ενδιαφέρονταν περισσότερο για την οικονομία, παρά για το μυστήριο της θείας Οικονομίας, όπως βιώνεται μέσα στη Θεία Λειτουργία.

Ομως η Εκκλησία είναι το Σώμα του Χριστού και κοινωνία Θεού και ανθρώπων και δίνει απαντήσεις στα αγωνιώδη προβλήματα της ζωής και του θανάτου. Οσοι δεν δίνουν σημασία σε αυτές τις εσωτερικές αναζητήσεις του ανθρώπου, αφήνουν τον άνθρωπο υπανάπτυκτο πνευματικά και ανερμάτιστο, ακόμη και τότε που επιτυγχάνει επαγγελματικά και επιχειρηματικά.

«Ε.Κ.»: Ποια θα ήταν μία συμβουλή σας προς τον πρωθυπουργό Μητσοτάκη έπειτα από το διάγγελμα;

Μητρ. Ιερόθεος: Πράγματι, ο Πρωθυπουργός έδειξε τα ηγετικά του προσόντα και αντιμετώπισε τον «αόρατο» αυτόν εχθρό, εννοώ τον νέο ιό, με υπευθυνότητα και γενναιότητα. Κυρίως έδωσε ιδιαίτερη σημασία στους επιστήμονες και άκουγε τις εισηγήσεις τους. Θα ευχόμουν πάντοτε να διακρίνεται από αυτά τα προσόντα και κυρίως την ψυχραιμία και τη νηφαλιότητα.

«Ε.Κ.»: Τι σκέψεις περνούσαν από το μυαλό σας και ποια βιώματα νιώθατε ως Επίσκοπος καθώς τελούσατε τις Ιερές Ακολουθίες μέσα σε αδειανούς Ναούς χωρίς την παρουσία της Εκκλησίας;

Μητρ. Ιερόθεος: Αυτό ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία σε μένα ως Κληρικού και Επισκόπου. Βεβαίως, την έχω ζήσει στο παρελθόν, σε Σκήτες και στην έρημο του Αγίου Ορους, όταν συμμετείχα σε Θεία Λειτουργία με ελάχιστους μοναχούς, και αισθανόμουν ότι είχα μπροστά μου όλο τον κόσμο. Επίσης, την έζησα στην εμπόλεμη κατάσταση στον Λίβανο.

Όμως, στην παρούσα περίσταση αισθανόμουν την απουσία των ανθρώπων από τους Ναούς, αλλά κατά παράδοξο τρόπο αισθανόμουν και την παρουσία τους, αφού προσευχόμουν για όλους αυτούς τους ανθρώπους, γνωστούς και αγνώστους.

«Ε.Κ.»: Θα μπορούσαν να ήταν αλλιώς τα πράγματα και πώς;

Μητρ. Ιερόθεος: Δεν νομίζω αυτήν την περίοδο της πανδημίας να γίνονταν τα πράγματα διαφορετικά. Υπήρχε όντως ένα αντικειμενικό γεγονός, ότι ο νέος κορωνοϊός είναι άγνωστος και δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί επαρκώς.

Θεωρώ ότι ήταν μια οικονομία και σοφή απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος να γίνονται οι Ακολουθίες κεκλεισμένων των θυρών, αφ’ ενός μεν για να προφυλάξουμε τους πιστούς από τη διασπορά του ιού και την Εκκλησία από το βάρος ότι συνετέλεσε σε αυτήν την διασπορά, αφ’ ετέρου δε για να μάθουμε και λίγο την ησυχαστική και νηπτική παράδοση της Εκκλησίας μας.

«Ε.Κ.»: Εχετε γνώμη για τις συλλήψεις κάποιων ιερέων, διότι κοινώνησαν πιστούς, είτε διότι οι θύρες του Ναού ήταν ανοικτές;

Μητρ. Ιερόθεος: Νομίζω ότι η κατάσταση αυτή του «αόρατου πολέμου» ήταν πρωτόγνωρη και ασυνήθιστη από όλους μας και αυτό προκάλεσε κάποια αμηχανία. Ισως τα όργανα της Πολιτείας έδειξαν έναν υπερβάλλοντα ζήλο, για λόγους που εκείνα γνωρίζουν.

Πάντως, όλοι οι κληρικοί και οι λαϊκοί πρέπει να μάθουμε και να εφαρμόζουμε τις βασικές αρχές της εκκλησιολογίας, ότι, δηλαδή, το πολίτευμα της Εκκλησίας είναι συνοδικό και ιεραρχικό. Συνοδικότητα χωρίς ιεραρχικότητα είναι ένας Προτεσταντισμός, και ιεραρχικότητα χωρίς συνοδικότητα είναι ένας Ρωμαιοκαθολικισμός.

«Ε.Κ.»: Μήπως θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος της Θείας Μεταλήψεως; Αλλωστε επί αιώνες η μετάληψη γινόταν με τον τρόπο που κοινωνούν οι Επίσκοποι και Ιερείς μέχρι σήμερα.

Μητρ. Ιερόθεος: Κατ’ αρχάς πρέπει να πω το αυτονόητο και δεδομένο ότι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού είναι η τεθεωμένη Σάρκα του Λόγου και είναι το πνευματικό εμβόλιο εναντίον του θανατηφόρου ιού του αρχεκάκου όφεως και πραγματική ένωσή μας με τον Χριστό.

Η βάση είναι ότι οι πιστοί πρέπει να προσέρχονται στη Θεία Κοινωνία «μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης», με την πίστη ότι ο Χριστός είναι η ζωή τους και όχι ο θάνατός τους. Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν πρέπει να εκκοσμικεύεται και να εκπροτεσταντίζεται, αλλά να προσφέρει τον Χριστό ως «φάρμακον αθανασίας».

Η τυχόν λειτουργική αλλαγή σε τέτοια θέματα δεν γίνεται με αυθαίρετες πρωτοβουλίες καθενός, αλλά από Πανορθόδοξες Συνόδους.

«Ε.Κ.»: Ποια η γνώμη σας για την Ομογένεια της Αμερικής; Τι είμαστε εμείς για σας;

Μητρ. Ιερόθεος: Η Ομογένεια της Αμερικής είναι ένα εκλεκτό ποίμνιο του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου. Μας συνδέει μαζί τους το ίδιο αίμα, η ίδια παράδοση, το ίδιο πνεύμα, και καυχόμαστε γι’ αυτήν. Εχω έλθει πολλές φορές στην Αμερική και χαίρομαι για τη σημαντική θέση τους στην αμερικανική κοινωνία, τη συμμετοχή τους στην Εκκλησία, τον τρόπο με τον οποίον εκκλησιάζονται, δηλαδή με τάξη, και την αγάπη τους προς τον πλησίον.

Ως Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου χαίρομαι που συναντώ στην Αμερική πολλούς από την περιφέρειά μας και έχουν έντονη δραστηριότητα, όπως την Αδελφότητα Ναυπακτίων και άλλους επιστήμονες και επιχειρηματίες.

Χαίρομαι, λοιπόν, που με τη συνέντευξη αυτή επικοινωνώ με όλους τους Ελληνες-Ρωμηούς στην Αμερική και ευγνωμονώ και σας, αγαπητέ κ. Θεόδωρε Καλμούκο, γιατί μου δώσατε αυτήν την ευκαιρία να επικοινωνήσω με όλους τους ομογενείς μας στην Αμερική, τους οποίους θαυμάζω για την ζωντάνια τους και την προσφορά τους.

Δημοσιεύθηκε στον «ΕΘΝΙΚΟ ΚΗΡΥΚΑ» ΗΠΑ, 2-5-2020

ΕΛΛΑΔΑ

Οι έδρες των Σπαρτιατών και τα Συνταγματικά διλήμματα

Published

on

By

Οι υποστηρικτές της απαγόρευσης των πολιτικών κομμάτων και στην Ελλάδα αντέτειναν ότι η Δημοκρατία δεν μπορεί να αυτοκτονεί και πρέπει να αμύνεται απέναντι στους εχθρούς της.

Η συνέχεια όμως μάλλον τους διέψευσε: Μπορεί να απαγορεύθηκαν οι Έλληνες του Ηλία Κασιδιάρη, κατήλθαν όμως με την υποστήριξή του στις εκλογές οι Σπαρτιάτες και κατέλαβαν ένα όχι ευκαταφρόνητο εκλογικό ποσοστό.

Σαν να μην έφτανε αυτό, υποβλήθηκαν ενστάσεις στο ΑΕΔ (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο) με αίτημα να εκπέσουν οι βουλευτές των Σπαρτιατών από τις έδρες τους.

Τι θα γίνει με τις έδρες των εκπεσόντων βουλευτών στις δώδεκα εκλογικές περιφέρειες όπου οι Σπαρτιάτες εξέλεξαν βουλευτή;

Μήπως οι έδρες αυτές να δοθούν στα κόμματα, τα οποία στις συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες εμφανίζουν τον μεγαλύτερο αριθμό αδιάθετων ψήφων;

Αλλά κάτι τέτοιο δεν θα προσέκρουε στη λογική του εκλογικού νόμου, ο οποίος κατανέμει τις έδρες και με βάση τη δύναμη των κομμάτων στο σύνολο της Επικράτειας, προβλέποντας τη μεταφορά αδιάθετων υπολοίπων ανάμεσα στις διάφορες εκλογικές περιφέρειες;

Αφού κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να είναι σωστό, μήπως να μοιραστούν οι έδρες των Σπαρτιατών αναλογικά στα άλλα κόμματα, τα οποία εκπροσωπούνται στη Βουλή;

Με ποιον νόμο όμως και με ποια κριτήρια θα γίνει αυτή η κατανομή των εδρών;

Τι θα γίνει με τη στρογγυλοποίηση των δεκαδικών που θα προκύψουν;

 

Ας ερευνήσουμε τότε μια τρίτη λύση: Οι Σπαρτιάτες να θεωρηθούν πλασματικά και εκ των υστέρων ότι δεν συγκέντρωσαν το απαραίτητο 3% για να εισέλθουν στην Βουλή και με το δεδομένο αυτό να εφαρμοστεί ο εκλογικός νόμος και να μοιραστούν οι έδρες τους στα άλλα κόμματα. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα εφαρμόσουμε τον εκλογικό νόμο με βάση ένα δεδομένο, που ξέρουμε ότι δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα (αφού οι Σπαρτιάτες έλαβαν πάνω από 3%).

 

Τέταρτη λύση: Να θεωρήσουμε ότι οι ψήφοι στους Σπαρτιάτες δεν είναι έγκυρες και έτσι να γίνει ανακατανομή των εδρών. Αυτό όμως θα έχει πολλαπλές επιπτώσεις στην εκ νέου εφαρμογή του εκλογικού νόμου για την ανακατανομή των εδρών (π.χ. ως προς το εκλογικό μέτρο), αυξάνοντας τον κίνδυνο για πιθανές «καραμπόλες» στις διάφορες εκλογικές περιφέρειες. Εξάλλου, δεν μπορεί να είναι άκυρες οι ψήφοι υπέρ των Σπαρτιατών στις δώδεκα εκλογικές περιφέρειες όπου εξέλεξαν βουλευτή και έγκυρες σε όλες τις άλλες εκλογικές περιφέρειες.

 

Και τέλος: Την ανακατανομή των εδρών θα την αποφασίσει το ίδιο το ΑΕΔ ή μήπως θα παραπέμψει το ζήτημα στην Ανωτάτη Εφορευτική Επιτροπή, που θα πρέπει να συγκροτηθεί εκ νέου;

Το σημαντικό όμως είναι κάτι άλλο: Όπου και με όποιον τρόπο και να δοθούν οι έδρες των Σπαρτιατών (φανταστείτε τι διαφωνίες θα προκύψουν μεταξύ κομμάτων, εκλογολόγων, νομικών κ.λπ.), η στρέβλωση της δημοκρατικής αρχής θα είναι κάτι περισσότερο από προφανής. Γιατί συνιστά αλλοίωση της λαϊκής βούλησης, να ψηφίζει ένας πολίτης ένα κόμμα και η ψήφος του να αποβαίνει τελικά υπέρ άλλου κόμματος.

Εφόσον λοιπόν το ΑΕΔ αποφασίσει ότι παρανόμως συμμετείχε ένα κόμμα στις εκλογές, τότε θα πρέπει να επαναληφθούν οι εκλογές χωρίς τη συμμετοχή του. Γιατί δεν γνωρίζουμε ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα των εκλογών, εάν δεν συμμετείχε το κόμμα αυτό. Η επανάληψη των εκλογών (είτε στις συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες είτε σε ολόκληρη την επικράτεια) είναι η μόνη σύμφωνη με τη δημοκρατική αρχή λύση. Βέβαια, είναι εύλογο κανείς να μη θέλει την επανάληψη των εκλογών, ειδικά για τον συγκεκριμένο λόγο.

Μόνο που η υπεράσπιση της Δημοκρατίας, με τον εσφαλμένο τρόπο που επιλέχθηκε το 2023, έχει το τίμημά της. Δεν μπορείς δηλαδή να θεσπίζεις ρυθμίσεις προς υπεράσπιση της δημοκρατίας και, όταν έρθει η ώρα της εφαρμογής τους, να αρνείσαι την εφαρμογή της δημοκρατικής αρχής.

Οι καταστάσεις αυτές συμβάλλουν ακόμη περισσότερο στη μείωση της αξιοπιστίας των πολιτικών θεσμών και της σύγχρονης αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, αυξάνοντας κατ’ αποτέλεσμα και μακροπρόθεσμα τη δύναμη των ακραίων και αντιδημοκρατικών τάσεων.

Συνάγεται ένα συμπέρασμα από όλα αυτά; Νομίζω ναι.

Όταν η μαχόμενη δημοκρατία ξεφεύγει από τα σωστά όρια (που προκύπτουν από την εφαρμογή του ποινικού δικαίου, την αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων της κοινωνίας και την αξιοποίηση των άλλων μέσων που παρέχει η έννομη τάξη για την αντιμετώπιση των εχθρών της Δημοκρατίας), η Δημοκρατία μας οδηγείται σε συνταγματικά αδιέξοδα.

*Σπύρος Βλαχόπουλος – Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Ωράριο Καταστημάτων την Μεγάλη Εβδομάδα

Published

on

By

Το Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου Ναυπάκτου ανακοινώνει  το Ωράριο των Καταστημάτων για την Μεγάλη Εβδομάδα και εύχεται σε όλους
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ και ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ !!!
Ο Πρόεδρος
Παπαϊωάννου Αποστόλης
Η Γραμματέας
Κόκλα Κατερίνα
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ  ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
                      “Ο ΕΡΜΗΣ”
              ΕΤΟΣ  ΙΔΡΥΣΕΩΣ  1911

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Χόρεψαν με την ψυχή τους!

Published

on

By

Κατάμεστο ήταν το Παπαχαραλάμπειο Κλειστό Γυμναστήριο  Ναυπάκτου από μαθητές και γονείς που παρακολούθησαν το «7ο Μαθητικό Φεστιβάλ Μοντέρνων Χορών», την Κυριακή 21 Απριλίου το πρωί.

Ξεχείλιζε από νιάτα και παλμό το Παπαχαραλάμπειο, καθώς δεκάδες έφηβοι, από δεκαεπτά σχολεία του νομού Αιτωλοακαρνανίας χόρεψαν με την ψυχή τους και εκφράστηκαν μέσα από τον χορό.

Με εξαιρετικές χορογραφίες αυτοσχεδίασαν και απέσπασαν το θερμό χειροκρότημα από τους θεατές.

Για μια ακόμα χρονιά, ο Δήμος Ναυπακτίας και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Αιτωλοακαρνανίας διοργάνωσαν το  Μαθητικό Φεστιβάλ Μοντέρνων Χορών στην  Ναύπακτο, που πλέον έχει γίνει θεσμός, με τους νέους να το αγκαλιάζουν, δίνοντας τον δικό τους τόνο στην δράση.

Στόχος του φεστιβάλ είναι η γνωριμία των μαθητών με τον ρυθμό και τον χορό, η ανάπτυξη των σχέσεων, συνεργασίας, ομαδικότητας και φιλίας.

Όπως προαναφέραμε στο 7ο μαθητικό φεστιβάλ χορού Ναυπάκτου πήραν μέρος δεκαεπτά σχολεία, από το Αγρίνιο, το Αιτωλικό, τον  Αγ, Κωνσταντίνο, Ευηνοχώρι, το  Μεσολόγγι, το Αντίρριο και από την Ναύπακτο.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ