Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Το νέο και το παλαιό…

Published

on

Τελευταίως  γίνεται μεγάλη κουβέντα για το νέο και το παλιό…  Με αφετηρία λοιπόν αυτές τις αναφορές και ενώ  αποχαιρετήσαμε τον παλαιό  χρόνο και  ευελπιστούμε στον καλύτερο νέο, επιχειρούμε να ξεδιπλώσουμε τις πολλές και διαφορετικές αναγνώσεις του νέου και του παλαιού στην πολιτική.

Γιατί είναι γεγονός ότι στο πλαίσιο της πολιτικής αντιπαράθεσης πολύ συχνά οι πολιτικοί αντίπαλοι επικαλούνται το νέο και το παλαιό δίνοντας τους  διαφορετικές διαστάσεις και ερμηνείες ανάλογα με τη θέση που βρίσκεται και την ιδεολογία που υπηρετεί ο καθένας. Έτσι στην πολιτική σκηνή σε ευρύτερο αλλά και σε τοπικό επίπεδο δεν είναι λίγες οι φορές που οι πολίτες βρίσκονται αντιμέτωποι με τις έννοιες του νέου και του παλαιού και τεχνηέντως τους βάζουν  στο δίλημμα τι να διαλέξουν και τι να υπερασπιστούν. Βρίσκονται δηλαδή αντιμέτωποι με το παλαιό και το ασαφές συχνά νέο.

Το νέο συνδέεται με την ηλικία. Στον «καιάδα» οι μεγαλύτεροι στην ηλικία, στο προσκήνιο και στα ηνία της εξουσίας οι νεότεροι ηλικιακά. Τουλάχιστον ρατσιστική αυτή η προσέγγιση που κρίνει ανθρώπους με βάση τη χρονολογία γέννησης, τα γκρίζα μαλλιά και τις ρυτίδες του προσώπου. Ο πιο εύκολος αλλά και ισχυρός  αντίλογος σε αυτόν τον ισχυρισμό  είναι το ιδιαίτερα διαδεδομένο ότι υπάρχουν γέροι με νέα μυαλά και εφηβική καρδιά και νέοι με γερασμένη ψυχή.

Σε αυτή τη διάσταση το νέο συνδέεται με τις νέες ιδέες. Ασαφής κι αυτός ο προσδιορισμός. Νέες ιδέες με την έννοια της διαφορετικότητας ή της αντίθεσης στο       παλαιό;    Κι αν το παλαιό έχει γερές βάσεις τις οποίες επιχειρεί να γκρεμίσει το νέο; Τότε τι γίνεται; Στην πολιτική πολλές ιδεολογίες που παίρνουν το πρόθεμα του νέου λίγο απέχουν από το ακραίο και αντιλαϊκό.

Σε αυτή την πολυδιάστατη αντιπαράθεση αξιοποιείται και ο στίχος «ο νέος είναι ωραίος, μα πάντα ευτυχώς ο παλιός είναι αλλιώς».

Το νέο έρχεται σε αντιπαράθεση με την εμπειρία.  Εμπειρία που συνδέεται με γνώσεις, βιώματα αλλά και  αναγνωρισμένα λάθη. Σε αυτή την περίπτωση τι προκρίνεται η ηλικία, οι νέες ιδέες  ή η εμπειρία;  Κι όταν μάλιστα   τυχαίνει οι πολιτικοί να έχουν την ίδια ηλικία αλλά με εντελώς διαφορετική εμπειρία όσον αφορά την ενασχόληση με τα κοινά και την πολιτική, τότε τι υπερτερεί;

Πάντως σε άλλα πεδία της ανθρώπινης δραστηριότητας συνήθως αναζητείται ο έμπειρος επιστήμονας π.χ. γιατρός,      δικηγόρος, μηχανικός κ.λ.π για να μας θεραπεύσει, να μας υπερασπίσει, να μας δώσει την καλύτερη λύση.

Στην πολιτική βέβαια η εμπειρία μπορεί να αποκτήσει και αρνητικό πρόσημο, όταν συνδέεται με ψέματα, λαϊκισμό, κακοδιοίκηση και γενικότερα παθογένειες που πλήττουν την έννοια της  δημοκρατίας.

Πολλές λοιπόν και διαφορετικές προσεγγίσεις του ίδιου θέματος που πηγάζουν από διαφορετική κάθε φορά σκοπιά και εξυπηρετούν διαφορετικές προθέσεις και στόχους. Η αλήθεια είναι ότι ο άνθρωπος από τη φύση του πάντα επιζητεί το νέο και πάντα το παλιό και το νέο έρχονται σε αντιπαράθεση. Το χάσμα των γενεών είναι διαχρονικό, η εξέλιξη όμως και η πρόοδος της κοινωνίας τις περισσότερες φορές επιτυγχάνεται μέσα από τη σύνθεση. Το νέο προχωρά και ανδρώνεται μέσα από την ασφάλεια και τις γερές βάσεις του παλαιού.

Η πολιτική είναι ο κατεξοχήν χώρος που δεν επιδέχεται μονοσήμαντες προσεγγίσεις, γι’ αυτό και οι πολίτες οφείλουν να αξιολογούν πολύπλευρα τα θέματα.

Κριτήριο επιλογής δεν μπορεί να είναι η ηλικία και η επίκληση του ασαφούς νέου έναντι του παλαιού. Εξάλλου  πολλά από τα προβλήματα σε κάθε τόπο είναι παλαιά, με την έννοια ότι παραμένουν άλυτα εδώ και πολλά χρόνια.

Τι χρειάζεται για την επίλυσή τους;

Αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα.  Δυο αρετές που δεν εξαρτώνται από την επιφανειακή αντιπαράθεση του νέου και του παλαιού και παραμένουν ακόμα  ζητούμενο.

 

 

 

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η γελοιογραφία της εβδομάδας

Published

on

By

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Φλόγα» Ναυπάκτου: Σε πασχαλινούς ρυθμούς

Published

on

By

Το πασχαλινό μπαζάρ της «Φλόγας» έχει ξεκινήσει!

Στο παράρτημά του Συλλόγου γονιών παιδιών με νεοπλασματική ασθένεια «Φλόγα» στην Ναύπακτο,  στη οδό Ν. Μπότσαρη 50, καθημερινά πρωί και απόγευμα μπορούμε να βρούμε χειροποίητες αρωματικές λαμπάδες, αρωματικά κεριά και πασχαλινές διακοσμητικές κατασκευές φτιαγμένα όλα με αγάπη από τις πολύτιμες εθελόντριές του Συλλόγου για τη στήριξη του έργου της «Φλόγας».

Προσφέρετε ένα δώρο αγάπης για να συμβάλετε στο έργο της Φλόγας και να στηρίξετε το παιδί που νοσεί από καρκίνο.  Δεν ξεχνάμε ότι κάθε ευρώ στη «Φλόγα» στοχεύει τη ζωή.

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

57 χρόνια από τότε που η δικτατορία σώζει την Ελλάδα από τους… Έλληνες!

Published

on

By

Πως η ίδια η χούντα περιέγραφε με  κωμικοτραγικό τρόπο τους «εθνικούς κινδύνους» και δικαιολογούσε τις πρώτες μέρες του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου του 1967.

Τα παρανοϊκά άλλοθι των δικτατόρων του 1967 μπορεί να προκαλούν εκ των υστέρων θυμηδία και στον καιρό τους να ήταν κωμικοτραγικά.

Αν 57 χρόνια μετά έχει κάποιο νόημα, όμως, να ανακληθούν στη μνήμη οι πρώτες και αμέσως μετά την επιβολή της χούντας δικαιολογίες για το στρατιωτικό – φασιστικό πραξικόπημα, αυτό δεν βρίσκεται στη φαιδρότητα της κατάστασης. Αλλά σε μια άλλη διαχρονικότητα.

Ιδού περί τίνος πρόκειται, προς άρση τυχόν παρεξηγήσεων.

Για την επιβολή της δικτατορίας, σε πρώτη φάση, κατασκευάστηκε από το κράτος και παρακράτος της Δεξιάς, τους στρατοκράτες και τους φορείς, γενικώς, της αντίδρασης μια δήθεν πραγματικότητα. Με βασικό υλικό την κινδυνολογία και τον φόβο.

Ο πυρήνας της ήταν πως «η Ελλάδα κινδυνεύει». Επομένως όλα επιτρέπονται για να …σωθεί η πατρίδα. Μετά, εν ονόματι αυτής ακριβώς της εικονικής πραγματικότητας, αμφισβητήθηκε η αναγκαιότητα της ελευθερίας, δημοκρατίας, του κοινοβουλευτισμού, των δικαιωμάτων κτλ.

Το σενάριο της…  «Επανάστασης»!

Η συνομωσία κατά της Ελλάδας θα κορυφωνόταν στις 23 Απριλίου 1967. Θ΄ άρχιζε από τη Θεσσαλονίκη και θα εξαπλωνόταν σ’ όλη τη χώρα. Το σύνθημα της εξέγερσης είχε δοθεί στις 18 Απριλίου. 30.000 άνδρες των Λαμπράκηδων και 2.000 πεπειραμένοι σαμποτέρ ήταν έτοιμοι να δράσουν. Οι αρχές ασφαλείας, που αριθμούσαν μόλις 27.000, δεν μπορούσαν ν’ αντιμετωπίσουν τον εσωτερικό εχθρό, γι’ αυτό και καταφύγανε στο στρατό. Οι στρατιωτικοί, όμως, προκειμένου να μη αιματοκυλιστεί ο τόπος έδρασαν προληπτικά… Συλλάβανε τους εμπειροπόλεμους σαμποτέρ του «Λαϊκού Μετώπου» της Ένωσης Κέντρου –κομμουνιστών, όπως επίσης κι ελάχιστους άλλους πολιτικούς, που κινδύνευαν να τους σκοτώσουν οι συνωμότες κι έτσι η Ελλάδα σώθηκε…

«Ο στρατός ανέλαβε την διακυβέρνησιν της χώρας δια να προλάβη τον εμφύλιον σπαραγμόν, να αποκαταστήση την τάξιν και να επαναφέρη την ενότητα του Εθνους….» Φαίνεται απίστευτο, αλλά ακριβώς αυτό ήταν το αρχικό επίσημο σενάριο της χούντας για να …εξηγήσει στους Έλληνες την επιβολή της δικτατορίας.

Άλλο σενάριο θα εκπονήσουν, στην πρώτη επέτειο της «επανάστασης» (Μάρτιος 1968) οι γκαιμπελίσκοι της «Γενικής Διευθύνσεως Τύπου και Πληροφοριών του Υπουργείου Προεδρίας Κυβερνήσεως», που έχει καταλάβει ο αρχηγός της χούντας Γ. Παπαδόπουλος.

Η πρώτη «διαφωτιστική» έκδοση θ’ αποσυρθεί, αλλά θα παραμένει για πάντα για να προκαλεί τη νοημοσύνη. Αν και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τότε υπήρχαν μεν παρανοϊκοί συγγραφείς, αλλά δεν έλειπαν και ανεγκέφαλοι αναγνώστες…

Σοβαρές… αποδείξεις σχιζοφρένιας! 

«Ουδεμία αντίδρασις του λαού υπήρξεν. Αντιθέτως ο λαός υπεδέχθη την επέμβασιν του στρατού με ανακούφισιν. Τα δυο μοναδικά θύματα εσημειώθησαν εκ τυχαίων λόγων.        Το 99% των συλληφθέντων αποτελείται από γνωστούς σεσημασμένους κομμουνιστάς με πλουσίαν ανατρεπτικήν δράσιν», αναφέρει σχετική ανακοίνωση του καθεστώτος.

Αλλά γιατί συνελήφθησαν μέλη της κυβέρνησης και η πολιτική ηγεσία ; Η απάντηση είναι απολύτως σχιζοφρενική: «Μόνον το 1% των συλληφθέντων αποτελείται από πολιτικά πρόσωπα τα πλείστα των οποίων ετέθησαν υπό προσωρινήν κράτησιν χάριν ασφαλείας των»!

Παραδόξως, εδώ υπήρχε και μια αλήθεια. Αυτό το 1% «μεταφραζόταν» σε 100 περίπου πολιτικούς, ενώ συνολικά οι πολίτες που συνελήφθησαν τη νύχτα της 21ης Απριλίου έφταναν τις 10.000…

Οι κίνδυνοι, όμως, που απειλούσαν την Ελλάδα έπρεπε μετά την επίκλησή τους και την πραγματοποίηση του πραξικοπήματος ν’ αποδειχτούν. Αλλά αυτό ήταν το τελευταίο, που απασχολούσε. Το παν ήταν η επίκλησή, τα υπόλοιπα αδιάφορα και η σχετική …επιχειρηματολογία παραπέμπει και θυμίζει τρελοκομείο.

Τα πειστήρια της εξέγερσης συνομωσίας, που θα προσαχθούν, τα δυο πρώτα εικοσιτετράωρα μετά την επιβολή της χούντας, είναι πράγματι αδιάσειστα: ένα χαρτονόμισμα των 10 ρουβλίων, κατάλογοι μελών της ΕΔΑ κατά συνοικία και επάγγελμα, έπιπλα γραφείου και εκδόσεις της ΕΔΑ…

Παραδόξως ούτε ένα όπλο, έτσι για τα μάτια, δεν προσκόμισαν. Αλλά την τρίτη μέρα είπαν πως ανακάλυψαν αποθήκη με στολές αστυφυλάκων, που υποτίθεται θα χρησιμοποιούσαν οι κομμουνιστοσυμμορίτες. Μετά την επικράτησή η χούντα δεν χρειαζόταν αποδείξεις για τις εθνικές απειλές. Ο κίνδυνος να γελοιοποιηθεί, κατασκευάζοντας αποδείξεις, παραμόνευε, καθώς ή ίδια ήταν ακριβώς ο εχθρός.

Άλλωστε τα παραμύθια ήταν χρήσιμα προ της 21ης Απριλίου. Τώρα απαιτούνταν η βία, οι διώξεις, οι φυλακές τα δεσμά…

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ