Δεν είναι οι φετινές ιδιαίτερες συνθήκες που προκαλούν σκέψεις και προβληματισμό για το κυκλοφοριακό στη Ναύπακτο. Ανέκαθεν ταλαιπωρούσε τους δημότες και τους επισκέπτες ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Και το κυκλοφοριακό συνδέεται άμεσα και με τους χώρους στάθμευσης, οι οποίοι ανέκαθεν βρίσκονταν σε έλλειψη συμβάλλοντας στην υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και λειτουργώντας ως τροχοπέδη για τον όποιο σχεδιασμό για την αναβάθμιση του αστικού ιστού και αναζωογόνησης της τοπικής αγοράς.
Πρόσκαιρες λύσεις έχουν δοθεί. Κατά την προηγούμενη δημοτική περίοδο προστέθηκαν μισθωμένοι χώροι στάθμευσης στην ανατολική πλευρά της πόλης, στην περιοχή που καλύπτει από την πλατεία Πια ως την πλατεία Κεφαλοβρύσου.
Η αλήθεια είναι ότι η λύση αυτή υπήρξε πραγματικά ανακουφιστική, παρόλο που αντικειμενικά είναι ακριβή, αν υπολογίσει κανείς το μίσθωμα σε σχέση με τις θέσεις που καλύπτονται. Επίσης αξιοποιήθηκε ως χώρος στάθμευσης και η περιοχή στο ΕΠΑΛ, κάτι που είχε προταθεί και σε κυκλοφοριακή μελέτη που είχε εκπονηθεί από το δήμο τα προηγούμενα χρόνια, δίνοντας μια σημαντική ανάσα. Στη σημερινή δημοτική περίοδο διαμορφώθηκε πρόχειρα ο χώρος κοντά στην Οικονομική Υπηρεσία προκειμένου να μπορούν να σταθμεύουν αυτοκίνητα.
Το βέβαιοι είναι ότι οι λύσεις αυτές είναι και θα πρέπει να είναι προσωρινές – με το φόβο βέβαια ότι στη χώρα μας σε μεγάλο βαθμό ισχύει το «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού». Στο πλαίσιο αυτό των προσωρινών λύσεων θα μπορούσαν αντίστοιχα να διαμορφωθούν ως προσωρινοί χώροι στάθμευσης ο χώρος των Παζαριών (εξάλλου φέτος λόγω συνθηκών δεν φαίνεται να γίνονται Παζάρια) και ο δημοτικός χώρος κοντά στις νεροτσουλήθρες. Αναμφισβήτητα θα προστεθούν πολλές θέσεις στάθμευσης και με μηδενικό σχεδόν κόστος για το δήμο και κατ΄επέκταση για τους δημότες.
Όλα αυτά βέβαια εντάσσονται στις πρόσκαιρες λύσεις που δίνονται εξαιτίας της πίεσης που δημιουργεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Ωστόσο σε καμία περίπτωση ο δήμος και οι δημότες δεν θα πρέπει να επαναπαύονται σε τέτοιες λύσεις αλλά να προχωρούν στο σχεδιασμό και στην εκπόνηση μελετών που θα δώσουν οριστική λύση στο πρόβλημα.
Εξάλλου στα προεκλογικά προγράμματα όλων σχεδόν των παρατάξεων συναντάμε τη δημιουργία χώρων στάθμευσης με προτεραιότητα έναν στα ανατολικά και έναν στα δυτικά της πόλης. Είναι βέβαιο ότι αν ο δήμος προετοιμαστεί θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει τη δημιουργία τους είτε μέσω προγραμμάτων ή ακόμα και μέσω δανεισμού.
Ο σύμβουλος της κοινότητας Ναυπάκτου κ. Γιώργος Υφαντής στη συζήτηση για την ανάπλαση των πλατειών Κεφαλοβρύσου και Τζαβελλαίων εισηγήθηκε πέρα των άλλων να εξετασθεί και η δυνατότητα δημιουργίας υπόγειου πάρκινγκ. Και εύκολα γίνεται κατανοητό, τι δυνατότητες θα έδινε μια τέτοια προοπτική και λύση.
Το βέβαιο είναι ότι ιδέες, προτάσεις και λύσεις για το θέμα υπάρχουν πολλές αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση. Αρκεί δηλαδή οι δημοτικοί άρχοντες να αποφασίσουν να βάλουν το θέμα σε προτεραιότητα και να προχωρήσουν στις αντίστοιχες ενέργειες που θα δώσουν μόνιμες λύσεις.
Εξάλλου είναι δεσμευμένοι και από το νόμο, αφού σύμφωνα και με τον Συνήγορο του Πολίτη «Ο προσδιορισμός χώρων στάθμευσης οχημάτων σε κοινόχρηστους χώρους και γενικά ο καθορισμός χώρων στάθμευσης εντάσσεται σε μια δέσμη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που αποβλέπουν, κατ’ αρχάς, στη βελτίωση των συνθηκών οδικής κυκλοφορίας, στην ασφάλεια των χρηστών του οδικού δικτύου και στην ομαλή διεξαγωγή της οδικής συγκοινωνίας με τα δημόσια μέσα μεταφοράς.
Οι αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων για την επέκταση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης θα πρέπει να συνοδεύονται από τις απαιτούμενες τεχνικές μελέτες. Συγκεκριμένα, οι χώροι στάθμευσης των αυτοκινήτων στις πόλεις δεν καθορίζονται τυχαία ή με κριτήριο τη λήψη ανταλλαγμάτων από την παραχώρηση της χρήσεως. Αντιθέτως απαιτείται ειδική κυκλοφοριακή – περιβαλλοντική μελέτη, στο πλαίσιο της οποίας λαμβάνονται υπόψη οι διατάξεις του ΚΟΚ και αξιολογούνται αναλυτικά συγκεκριμένα στοιχεία»
Κι όλα αυτά φαίνονται χρονοβόρα και κοστοβόρα. Είναι όμως πραγματικά έτσι ή τελικά οδηγούν σε μεγαλύτερα πολλαπλά οφέλη;