Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Εκτός σχεδίου: Οι αλλαγές για όλους τους ιδιοκτήτες σε 20+1 ερωτήσεις απαντήσεις

Published

on

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από τρία χρόνια εξαγγελιών για μεταβατική νομοθετική ρύθμιση, αποφάσισε να προωθήσει οριστική και ασφαλή λύση στην εκτός σχεδίου δόμηση με ΠΔ, που θα έχει την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας, μέσω του προγράμματος μελετών αναγνώρισης οδών, στο πλαίσιο του νέου πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού για όλη τη χώρα.

Διαβάστε  σε 20+1 ερωτήσεις απαντήσεις ποιοι θα χτίζουν και ποιοι όχι, με τη νέα λύση του ΥΠΕΝ και τι πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες.

Τι πρέπει να κάνουν και τι να περιμένουν οι πολίτες με οικόπεδα εκτός σχεδίου τουλάχιστον τεσσάρων στρεμμάτων;

Μέχρι την ολοκλήρωση και την έγκριση του νέου Προεδρικού Διατάγματος για την αναγνώριση οδών, καθώς και την υλοποίηση των μελετών αναγνώρισης οδών σε κάθε δήμο, οι πολίτες που διαθέτουν γήπεδα εκτός σχεδίου,  ακόμη κι αν είναι άρτια κατά κανόνα (δηλαδή τουλάχιστον τεσσάρων στρεμμάτων), θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η δυνατότητα έκδοσης νέων οικοδομικών αδειών εξαρτάται πλέον αποκλειστικά από το αν το ακίνητό τους διαθέτει νόμιμο πρόσωπο σε αναγνωρισμένο κοινόχρηστο δρόμο.

Μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία αναγνώρισης των οδών:

♦ Δεν αλλάζει η ισχύουσα νομοθεσία για τα όρια αρτιότητας (4 στρέμματα και άνω),

♦ Δεν θεμελιώνεται νέο δικαίωμα δόμησης σε γήπεδα, χωρίς αναγνωρισμένο πρόσωπο,

♦ Δεν προβλέπεται μεταβατική ρύθμιση, καθώς το ΥΠΕΝ έχει επιλέξει την οριστική επίλυση μέσω θεσμοθετημένου και ελεγχόμενου από το ΣτΕ πλαισίου.

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων εκτός σχεδίου, όπως συμβουλεύουν έμπειροι τεχνικοί παράγοντες  θα πρέπει επομένως:

→ Να αποφύγουν την υποβολή αιτήσεων για νέες οικοδομικές άδειες μέχρι να ολοκληρωθεί το ΠΔ, εκτός αν διαθέτουν τεκμηριωμένο πρόσωπο σε δρόμο που έχει ήδη αναγνωριστεί ή χαρακτηρίζεται δημόσιος.

→ Να μεριμνήσουν για τη συγκέντρωση όλων των τίτλων και χαρτογραφικών στοιχείων (π.χ. συμβόλαια, παλαιές αεροφωτογραφίες, τοπογραφικά), ώστε να είναι έτοιμοι να αποδείξουν τη νόμιμη πρόσβαση του ακινήτου τους όταν ενεργοποιηθεί η νέα διαδικασία.

Σε 20 ερωτήσεις- απαντήσεις, ποιοι θα χτίζουν και ποιοι όχι, με τη νέα λύση του ΥΠΕΝ και τι πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες

1.Γιατί προχωρά το ΥΠΕΝ σε νέο πλαίσιο για την εκτός σχεδίου δόμηση;

Επειδή για δεκαετίες επικρατούσε ασάφεια, διαφορετικές ερμηνείες από τις πολεοδομίες και αβεβαιότητα για τους πολίτες. Μετά τις πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικράτειας, κρίθηκε αναγκαίο να υπάρξει ενιαίο, σαφές και συνταγματικά θωρακισμένο πλαίσιο που θα ισχύει σε όλη τη χώρα.

  1. Τι σημαίνει «αναγνώριση οδών» και γιατί είναι απαραίτητη;

Η αναγνώριση οδών είναι η διαδικασία με την οποία το κράτος καταγράφει, χαρτογραφεί και θεσμοθετεί τους δρόμους που θεωρούνται κοινόχρηστοι, δηλαδή νόμιμοι. Είναι το πρώτο βήμα για να καθοριστεί ποια οικόπεδα εκτός σχεδίου διαθέτουν νόμιμο «πρόσωπο σε δρόμο» και μπορούν να οικοδομηθούν.

  1. Ποιος είναι ο στόχος του νέου σχεδιασμού;

Να δημιουργηθεί έως το 2026 μια ενιαία, θεσμοθετημένη βάση δεδομένων όλων των κοινόχρηστων οδών της χώρας, η οποία θα δεσμεύει όλες τις πολεοδομίες και θα βάζει τέλος στις αντικρουόμενες ερμηνείες και στην πολεοδομική αβεβαιότητα.

  1. Πώς θα γίνει η αναγνώριση των δρόμων;

Οι ειδικές μελέτες αναγνώρισης οδών εκπονούνται ανά δημοτική ενότητα. Χαρτογραφούν όλους τους δρόμους που υπάρχουν εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών, καταγράφουν τα χαρακτηριστικά τους (μήκος, πλάτος, ρόλο) και αξιολογούν αν πληρούν τα κριτήρια για να χαρακτηριστούν κοινόχρηστοι.

  1. Ποια είναι τα βασικά κριτήρια για να θεωρηθεί ένας δρόμος κοινόχρηστος;

Ένας δρόμος θα θεωρείται κοινόχρηστος εφόσον:

◊ Υφίσταται με τη βούληση της Πολιτείας ή έχει αναγνωριστεί με νόμιμο τρόπο.

◊ Εμφανίζεται σε αεροφωτογραφίες προ του 1977.

◊ Έχει αποτυπωθεί στο Κτηματολόγιο ή έχει αναγνωριστεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση.

◊ Συνδέεται λειτουργικά με δημόσιους χώρους ή υποδομές (π.χ. παραλίες, εκκλησίες, μνημεία).

  1. Γιατί χρησιμοποιούνται οι αεροφωτογραφίες του 1977 ως έτος αναφοράς;

Η χρήση των αεροφωτογραφιών του 1977 αντικαθιστά το προηγούμενο όριο του 1923 και εξασφαλίζει τεχνικά αξιόπιστα και νομικά τεκμηριωμένα δεδομένα. Με αυτόν τον τρόπο το ΥΠΕΝ βασίζει τις αποφάσεις του σε πραγματική εικόνα του χώρου και όχι σε υποθετικά ή αμφισβητούμενα στοιχεία.

  1. Ποια είναι η ιδιαιτερότητα των νησιών;

Τα νησιά διαθέτουν περιορισμένο και συχνά δυσπρόσιτο οδικό δίκτυο, με στενούς δρόμους, έντονες κλίσεις και παραδοσιακή μορφολογία. Οι μελέτες για το νησιωτικό χώρο θα λάβουν υπόψη αυτές τι ιδιαιτερότητες, ώστε οι κανόνες να είναι ρεαλιστικοί και εφαρμόσιμοι.

  1. Πότε θα ολοκληρωθεί το νέο πλαίσιο;

Ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης είναι τα μέσα του 2026. Έως τότε θα έχει εγκριθεί το Προεδρικό Διάταγμα για τα κριτήρια αναγνώρισης οδών και θα έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για νησιά και ηπειρωτική χώρα, λένε από το ΥΠΕΝ.

  1. Τι σημαίνει αυτό για τους ιδιοκτήτες γης εκτός σχεδίου;

Με τη θεσμοθέτηση του οδικού δικτύου θα ξεκαθαρίσει οριστικά ποια οικόπεδα έχουν δικαίωμα δόμησης. Όσα διαθέτουν πρόσωπο σε κοινόχρηστο, αναγνωρισμένο δρόμο θα μπορούν να χτίσουν, σύμφωνα με τα ισχύοντα κριτήρια αρτιότητας.

  1. Τι θα γίνει με τα οικόπεδα που δεν έχουν πρόσωπο σε αναγνωρισμένο δρόμο;

Αυτά τα οικόπεδα δεν θα μπορούν να θεωρηθούν οικοδομήσιμα. Η Πολιτεία όμως επιδιώκει με τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια να δημιουργήσει μελλοντικά σαφές πλαίσιο και για τις περιοχές αυτές, με πρόβλεψη για δρόμους και κοινόχρηστους χώρους.

  1. Ποια είναι τα κριτήρια αρτιότητας που συνεχίζουν να ισχύουν;

Τα γνωστά όρια των 4,8, 12 και 16 στρεμμάτων, ανάλογα με την περιοχή και τις προβλέψεις των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων. Επιπλέον, απαιτείται πρόσωπο 25 μέτρων σε κοινόχρηστο δρόμο.

  1. Τι αλλάζει για τις εκκρεμείς οικοδομικές άδειες;

Οι άδειες που έχουν εκδοθεί νόμιμα δεν θίγονται. Για τις  νέες, οι πολίτες θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι το οικόπεδο έχει νόμιμο πρόσωπο σε αναγνωρισμένο δρόμο, όπως θα ορίζει το Προεδρικό Διάταγμα.

  1. Γιατί δεν επελέγη μεταβατική ρύθμιση;

Το ΥΠΕΝ έκρινε ότι μια προσωρινή νομοθετική ρύθμιση θα δημιουργούσε νέες αμφισβητήσεις και πιθανές αντισυνταγματικότητες. Γι’ αυτό προχωρά σε οριστική λύση μέσω Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα έχει προληπτικό έλεγχο από το Συμβούλιο της Επικράτειας.

  1. Ποιο είναι το περιεχόμενο του νέου Προεδρικού Διατάγματος;

Το νέο ΠΔ καθορίζει τα κριτήρια αναγνώρισης των δρόμων, τις τεχνικές προδιαγραφές των μελετών και τους κανόνες παρόδιας δόμησης. Στόχος είναι η πλήρης νομική κατοχύρωση της δόμησης εκτός σχεδίου και η εξάλειψη της πολεοδομικής ανασφάλειας.

  1. Τι αποφάσεις του ΣτΕ οδήγησαν στις αλλαγές;

Η Ολομέλεια του ΣτΕ (176/2023) έκρινε ότι δεν μπορεί να εκδοθεί οικοδομική άδεια σε γήπεδο χωρίς πρόσωπο σε πολεοδομικά αναγνωρισμένη οδό. Ακολούθησαν αποφάσεις, όπως του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης, που ακύρωσαν άδειες σε περιπτώσεις δρόμων ιδιωτικής πρωτοβουλίας ή με δουλείες διόδου.

  1. Ποιο θέμα υπάρχει με τις λεγόμενες «δουλείες διόδου»;

Οι δρόμοι που είχαν δημιουργηθεί από ιδιώτες για πρόσβαση σε γήπεδα δεν θεωρούνται κοινόχρηστοι. Επομένως, τα οικόπεδα αυτά δεν μπορούν να αποκτήσουν νόμιμο δικαίωμα δόμησης μέσω τέτοιων διόδων.

  1. Πώς θα αξιοποιηθούν οι νέες μελέτες αναγνώρισης οδών;

Οι μελέτες θα αποτελέσουν επίσημα τεχνικά και νομικά τεκμήρια. Με βάση αυτές θα καθοριστούν οι δρόμοι που θεωρούνται κοινόχρηστοι και θα εκδοθούν οι επόμενες οικοδομικές άδειες.

  1. Πώς συνδέεται η διαδικασία με τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια;

Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια θα ενσωματώσουν τα δεδομένα των αναγνωρισμένων οδών, εξασφαλίζοντας ότι κάθε περιοχή θα έχει ενιαίο και νόμιμο πλαίσιο χωρικού σχεδιασμού.

  1. Τι οφέλη θα έχει ο πολίτης και η αγορά ακινήτων;

Το νέο πλαίσιο προσφέρει σαφήνεια, ασφάλεια δικαίου και ίση μεταχείριση. Ο ιδιοκτήτης γνωρίζει πλέον με βεβαιότητα αν το οικόπεδό του είναι οικοδομήσιμο. Οι επενδυτές αποκτούν σταθερό περιβάλλον και οι πολεοδομίες λειτουργούν με ενιαία κριτήρια.

  1. Τι σημαίνει συνολικά η μεταρρύθμιση αυτή;

Η Ελλάδα αποκτά για πρώτη φορά ενιαία βάση δεδομένων κοινόχρηστων δρόμων και σαφές πλαίσιο δόμησης εκτός σχεδίου. Πρόκειται για μια θεσμική τομή που ενισχύει τη διαφάνεια, προστατεύει το περιβάλλον και προσφέρει σταθερότητα στις αναπτυξιακές δραστηριότητες της χώρας.

Του Αργύρη Δεμερτζή

 

 

 

 

 

 

 

ΕΛΛΑΔΑ

Εξαφάνιση 31χρονου από τη Ναύπακτο

Published

on

By

Σύμφωνα με το Δελτίο τύπου της «Missing Alert Hellas»:

Στις 13/11/2025, πρωινές ώρες, εξαφανίστηκε από την πόλη της Ναυπάκτου ο Βασίλης Καραγεωργόπουλος, 31 ετών. «Το Χαμόγελο του Παιδιού» ενημερώθηκε σήμερα, 14/11/2025, για την εξαφάνιση του Βασίλη Καραγεωργόπουλου και προχώρησε στη δημοσιοποίηση των στοιχείων του ενήλικα κατόπιν αιτήματος της οικογένειας του, καθώς ενδέχεται να συντρέχουν λόγοι οι οποίοι θέτουν τη ζωή του σε κίνδυνο.

Ο Βασίλης Καραγεωργόπουλος έχει ύψος 1,78μ., έχει κανονικό βάρος, έχει καστανά μάτια και καστανά μαλλιά. Την ημέρα που εξαφανίστηκε είναι άγνωστο τι φορούσε.

Οποιοσδήποτε έχει κάποια πληροφορία, παρακαλείται να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με «Το Χαμόγελο του Παιδιού» όλο το 24ωρο, στην «Εθνική Γραμμή για τους Αγνοούμενους Ενήλικες – 1017», σε όλα τα Αστυνομικά Τμήματα της χώρας αλλά και μέσω της εφαρμογής Missing Alert app οπού υπάρχει ζωντανή ενημέρωση για την εξαφάνιση.

Το Missing Alert Hellas συνίσταται στην άμεση, έγκυρη και λεπτομερή ενημέρωση των πολιτών σχετικά με περιστατικό εξαφάνισης ενηλίκου μόλις λίγα λεπτά μετά την ειδοποίηση των Αρχών ή του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» σχετικά με αυτό. Για να επιτευχθεί αυτό στο Πρόγραμμα συμμετέχει πλήθος φορέων (κρατικών, ιδιωτικών, εθελοντικών) με τον κάθε ένα από αυτούς να επικοινωνεί τα στοιχεία του αγνοούμενου και κάποιες άλλες βασικές πληροφορίες μέσα από τα μέσα που διαθέτει π.χ. τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά spots, αναρτήσεις στα socialmedia, αποστολή SMS, ανακοινώσεις στις οθόνες αεροδρομίων κ.λ.π

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» στο πλαίσιο των διεθνών συνεργασιών που έχει αναπτύξει, διαθέτει την τεχνογνωσία να χειρίζεται με επαγγελματισμό και εξειδίκευση περιστατικά εξαφανίσεων ενηλίκων. Ενημερωθείτε για τις διεθνείς συνεργασίες του Οργανισμού: http://www.hamogelo.gr/gr/el/diethneis-sinergasies

Περισσότερες πληροφορίες:

«Εθνική Γραμμή για τους Αγνοούμενους Ενήλικες – 1017» email:1017@hamogelo.gr

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Δικαίωση εργαζόμενων απέναντι στον Δήμο Ναυπακτίας

Published

on

By

Η ΕΜΜΟΝΙΚΗ ΑΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΤΩΝ ΚΔΑΠ ΚΑΙ ΚΔΑΠ ΜΕΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΣΗΜΕΣ ΑΡΓΙΕΣ ΚΑΤΑΡΡΕΕΙ – ΔΙΚΑΙΩΘΗΚΑΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

Ο Σύλλογος Εργαζομένων ΟΤΑ Ναυπακτίας και Δωρίδας χαιρετίζει την  απόφαση της Επιθεώρησης Εργασίας (Αρ. Πρωτ. 674635/11-11-2025), η οποία επιβεβαιώνει αυτό που φωνάζαμε εδώ και μήνες:
οι εργαζόμενοι των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΜΕΑ ορισμένου χρόνου μερικής απασχόλησης του Δήμου Ναυπακτίας δικαιούνται πλήρη αμοιβή για τις επίσημες αργίες.

Η Επιθεώρηση Εργασίας ξεκαθαρίζει ότι ουδεμία περικοπή αποδοχών επιτρέπεται και ότι οι εργαζόμενοι που παρέχουν υπηρεσίες στα προγράμματα ΕΣΠΑ (ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ ΜΕΑ) πρέπει να λαμβάνουν κανονικά τον μισθό τους για τις ημέρες των επίσημων αργιών.

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί δικαίωση των θέσεων του Συλλόγου μας, ο οποίος από την πρώτη στιγμή στάθηκε στο πλευρό των εργαζομένων, ανέδειξε την αδικία και προχώρησε στις αναγκαίες ενέργειες προς κάθε αρμόδια αρχή.

Η εμμονική άρνηση της Δημοτικής Αρχής να εφαρμόσει τη νομοθεσία και να σεβαστεί τα αυτονόητα δικαιώματα των εργαζομένων, οδήγησε σε μια αχρείαστη σύγκρουση που μόνο ταλαιπώρησε τους συναδέλφους που κρατούν όρθιες τις κοινωνικές δομές του Δήμου.

Ύστερα από την παρέμβαση του Συλλόγου μας επήλθε αυτό το δικαιωτικό πόρισμα, που εκθέτει πλήρως τη στάση της Δημοτικής Αρχής.

Καλούμε τη Διοίκηση του Δήμου Ναυπακτίας:

  • Να συμμορφωθεί άμεσα με το πόρισμα της Επιθεώρησης Εργασίας.
  • Να καταβάλει αναδρομικά όλα τα οφειλόμενα ποσά στους εργαζομένους των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΜΕΑ από 1/1/2024 έως σήμερα.
  • Να ζητήσει συγγνώμη από τους εργαζόμενους για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση και την περιφρόνηση των δικαιωμάτων τους.

Οι εργαζόμενοι των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ ΜΕΑ δεν είναι «δεύτερης κατηγορίας» υπάλληλοι. Είναι άνθρωποι με προσφορά, με ευθύνη και με δικαιώματα που δεν παζαρεύονται.

Ο σεβασμός στην εργασία και στους νόμους είναι υποχρέωση, όχι επιλογή.

 Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                Ο ΓΕΝ.  ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΝΤΑΟΥΣΑΝΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ                                      ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

«Χρυσό» στην Ελλάδα στον κίνδυνο φτώχειας και σε ασθενείς χωρίς ιατρική φροντίδα

Published

on

By

Δύο αρνητικές πρωτιές στην Ευρωζώνη κατέγραψε η Ελλάδα το 2024. Είχε το υψηλότερο ποσοστό πολιτών που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού, αλλά και το μεγαλύτερο ποσοστό ασθενών που δεν μπορούν να έχουν την αναγκαία ιατρική φροντίδα. Αυτό προκύπτει από την έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ για τις συνθήκες διαβίωσης.

Στα στοιχεία της Eurostat για το 2024, καταγράφεται το ποσοστό των Ελλήνων πολιτών σε κίνδυνο φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού στο 26,9%, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης των 27 ήταν 21%. Χειρότερα ποσοστά κατέγραψαν μόνο η Ρουμανία (27,9%) και η Βουλγαρία (30,3%).

Σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ («Έκθεση Διαβίωσης 2025»), η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό πολιτών που δηλώνουν ότι δεν έλαβαν την ιατρική φροντίδα που χρειάζονταν κατά την επίσκεψή τους σε νοσοκομεία ή άλλες δομές υγείας.

Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, το 13% των Ελλήνων δήλωσε το 2023 ότι δεν κατάφερε να λάβει την απαραίτητη ιατρική εξέταση ή θεραπεία. Δηλαδή οι άνθρωποι αυτοί ανέβαλαν ιατρικά ραντεβού, δεν υποβλήθηκαν σε επεμβάσεις ή παραιτήθηκαν από θεραπείες. Οι λόγοι περιλαμβάνουν οικονομικές δυσκολίες, λίστες αναμονής, δυσκολία μετακίνησης από την επαρχία προς το κέντρο.

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ