Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Εν τάξει» η πολεοδομική αναρχία

Published

on

Η κουλτούρα της οργάνωσης και του σχεδιασμού δεν χαρακτηρίζει εν γένει το κράτος μας, επομένως και τον καθένα από εμάς, ως αναπόσπαστο κομμάτι του. Η έλλειψη τάξης και οργάνωσης του χώρου αποτελεί ίσως ένα από τα πιο ενδεικτικά και διαχρονικά παραδείγματα.

Ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός, παρόλο που από πολλούς θεωρείται και αντιμετωπίζεται ως ένα  αποκλειστικά και μόνο τεχνοκρατικό θέμα, αφορά δηλαδή μόνο  όσους έχουν ειδικές γνώσεις, στην πραγματικότητα είναι ένα καθαρά πολιτικό ζήτημα, αφού αφορά την καθημερινή ζωή όλων μας, αφορά το περιβάλλον στο οποίο ζούμε, αφορά το μέλλον των παιδιών μας, αφορά την ποιότητα ζωής που θέλουμε να έχουμε.

Η ύπαρξη ενός σωστού πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού αποτελεί μια από τις βασικότερες προϋποθέσεις της ποιότητας ζωής και της ανάπτυξης ενός τόπου. Αποτελεί λοιπόν έννοια αυτονόητη για κάθε οργανωμένη και αναπτυγμένη κοινωνία. Δυστυχώς όμως για την Ελλάδα δεν αποτελεί μόνο ζητούμενο αλλά «γάγγραινα».

Έχει επικρατήσει και καθιερωθεί η λογική του «ας το κάνουμε τώρα όπου να΄ναι και όπως να΄ναι, κι αργότερα το διορθώνουμε». Η ολέθρια διαπίστωση όμως, η οποία έρχεται πάντοτε «κατόπιν εορτής», είναι ότι τα πολεοδομικά και χωροταξικά σφάλματα, τις περισσότερες φορές είναι μη αναστρέψιμα. Η πολεοδομική και χωροταξική αναρχία αποτελεί ένα δεδομένο, που δεν είναι απλά και μόνο ένα «έγκλημα» που αφορά κάθε φορά το παρόν, αλλά ένα «έγκλημα» που καταστρέφει το μέλλον του τόπου  μας και την ποιότητα ζωής όλων μας.

Πρόκειται για ένα διαχρονικό «πολιτικό έγκλημα» που διαπράττεται με ευρεία συναίνεση, αφού έχει καλλιεργηθεί και επικρατήσει η λογική του «κάνω ό,τι θέλω, όπου θέλω, αφού κάπου θα βρω την άκρη και τα μέσα». Εξάλλου οι «φωτογραφικές» νομοθετικές πράξεις και ρυθμίσεις επιτρέπονται, ενεργοποιούνται  και αξιοποιούνται με τις ανάλογες πιέσεις.

Έτσι σχεδόν κανείς δεν ενοχλείται ούτε ασχολείται με τα αποπνικτικά αστικά τοπία, με την άναρχη εκτός σχεδίου δόμηση, με τα μπαζωμένα ρέματα, με τις οχλούσες δράσεις εντός οικισμών, με τα μπαζωμένα  ή μη οριοθετημένα ρέματα, με τους χτισμένους αιγιαλούς κ.λ.π, κ.λπ., και άλλα τέτοια πολλά. Κι όταν έρχονται στο προσκήνιο πολεοδομικά εγκλήματα τύπου Μάτι, Μάνδρας κ.λπ. αναζητούνται οι αποδιοπομπαίοι τράγοι για μια νέα «δίκη των έξι».

Και παρά τις εξαγγελίες των κρατούντων για το τέλος της πολεοδομικής αναρχίας , το μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας εξακολουθεί να μη διαθέτει οποιασδήποτε μορφής κανόνες, με αποτέλεσμα η οικιστική ανάπτυξη και οι επιχειρηματικές δραστηριότητες να αναπτύσσονται άναρχα. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία το ποσοστό των δήμων που διαθέτουν γενικό πολεοδομικό σχέδιο (ή Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης – ΣΧΟΟΑΠ) από 16% το 2014 ανέβηκε μόλις κατά 3 μονάδες, στο 19% το 2018.

Ίσως τα στοιχεία αυτά να αποτελούν παρηγοριά στους δημότες των  πρώην Δήμων Ναυπάκτου και Αντιρρίου αλλά και όλης εν γένει της Ναυπακτίας. Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να προσπεράσει το τεράστιο κόστος, οικονομικό και κοινωνικό, που έχει επιφέρει η μη ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού όλες αυτές τις δεκαετίες. Και για όσους εμφανίζονται αισιόδοξοι μάλλον θα πρέπει να κρατούν μικρό καλάθι, γιατί οι πολεοδομικές εκκρεμότητες στη Ναύπακτο και τη Ναυπακτία είναι τόσο πολλές και τόσο δισεπίλυτες που θα πάρουν ακόμα πολλές δεκαετίες, για να μπουν σε τάξη.

Εξάλλου μέχρι στιγμής οι προτεραιότητες των τοπικών αρχόντων εστιάζονται σε έργα κυρίως «βιτρίνας», αφού αυτά ανοίγουν το δρόμο για τις επόμενες εκλογές. Οι κλειστοί δρόμοι και οι δεσμευμένοι κοινόχρηστοι χώροι του σχεδίου πόλεως δεν οδηγούν γρήγορα και με ασφάλεια στην κάλπη.

 

 

 

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Κρούσμα COVID19 στο Δημαρχείο Ναυπακτίας – Κλειστό το κτήριο

Published

on

By

δΗΜΑΡΧΕΙΌ-ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ-2020

Ο Δήμος Ναυπακτίας ενημερώνει ότι, μετά από επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID19 σε εργαζόμενο Τμήματος που στεγάζεται στον πρώτο όροφο του κεντρικού κτηρίου του Δημαρχείου, τέθηκαν σε εφαρμογή τα υγειονομικά πρωτόκολλα που προβλέπονται από τον ΕΟΔΥ.  Άμεσα εκκενώθηκε το κτήριο και προχωρούν εκτεταμένες απολυμάνσεις.

Παρακαλούνται οι δημότες που έχουν προγραμματισμένα ραντεβού, να μην προσέρχονται σήμερα και αύριο στο Δημαρχείο, καθώς το κτήριο θα παραμείνει κλειστό έως ότου ολοκληρωθεί η διενέργεια των εξετάσεων ανίχνευσης του ιού στο σύνολο των εργαζομένων.

Υπενθυμίζεται ότι, την τρέχουσα εβδομάδα, οι Κινητές Μονάδες Υγείας Μεσολογγίου-Ναυπακτίας υπό την εποπτεία της Τ.Ο.Μ.Υ. Μεσολογγίου πραγματοποιούν δωρεάν rapid tests χωρίς ραντεβού (με σειρά προτεραιότητας), ως εξής:

  • Δευτέρα 1.3.2021

Αντίρριο: 10:00-13:00 (Καινούργιο Ιατρείο Αντιρρίου)

  • Τρίτη 2.3.2021

Ναύπακτος: 11:00-13:00 (Κτήριο Τσώνη, ισόγειο, είσοδος από παραλία Ψανής)

  • Τετάρτη 3.3.2021

Ναύπακτος: 11:00-13:00 (Πλατεία Φαρμάκη)

  • Πέμπτη 4.3.2021

Ναύπακτος: 11:00-13:00 (Κτήριο Τσώνη, ισόγειο, είσοδος από παραλία Ψανής)

  • Παρασκευή 5.3.2021

Ναύπακτος: 12:00-14:00 (Πλατεία Φαρμάκη)

 

Όσοι επιθυμούν να κλείσουν ραντεβού για rapid test στο Κτήριο Τσώνη, μπορούν να κάνουν χρήση της πλατφόρμας testing.gov.gr. Για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές άνω των 16 ετών, υπάρχει η ειδική πλατφόρμα edu.testing.gov.gr.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Των Ελλήνων τις Κοινότητες τις θυμόμαστε στις εκλογές

Published

on

By

Παρόλο που είναι επίκαιρο δεν είναι τωρινό θέμα η μετάθεση ευθυνών μέσω της μετάθεσης και αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων στο νεοελληνικό κράτος. Τις αρμοδιότητες τις εκχωρεί ή τις αφαιρεί η εκάστοτε κυβέρνηση μέσω των νόμων που ψηφίζονται σχεδόν πάντα με αντιδράσεις από την εκάστοτε αντιπολίτευση. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί ίσως από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα, αφού  παρόλες τις     μεταρρυθμίσεις δεν έχει καταφέρει να κατακτήσει το αυτοδιοίκητο.

Στο βωμό της ανάπτυξης, (που πάντα κάπου σκοντάφτει και ποτέ δεν φτάνει)  η Αυτοδιοίκηση γίνεται πολυδαίδαλη, φορτωμένη με αρμοδιότητες χωρίς το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και την απαραίτητη οργάνωση, χωρίς τους αναγκαίους πόρους,  με αρμοδιότητες που περιορίζονται στο ρόλο της γνωμοδότησης και της εισήγησης αφήνοντας σε άλλους να παίρνουν τις αποφάσεις. Και για να γίνουμε πιο πειστικοί ξεκινώντας από τα του οίκου μας, ας δούμε αν όλα αυτά  αποτυπώνονται στο Γενικό πολεοδομικό Σχέδιο και στις ανεμογεννήτριες, ως ενδεικτικά και μόνο παραδείγματα.         Κι όλα αυτά γιατί, η αυτοδιοίκηση ήταν πάντα προσδεμένη στο άρμα της κεντρικής εξουσίας όχι για λόγους αναπτυξιακούς, όπως συνηθίζουν να επικαλούνται οι ασκούντες την κεντρική εξουσία, αλλά για λόγους εκλογικούς.

Στο πλαίσιο αυτό, ως ο τελευταίος τροχός του άρματος, λειτουργούν οι τοπικές κοινότητες.

Ο μεγάλος αριθμός κοινοτήτων και οι γεωγραφικές και πληθυσμιακές ιδιαιτερότητες τους συνθέτουν ένα περίπλοκο θέμα που φτάνει να γίνεται γόρδιος δεσμός. Είναι βέβαιο πως ο μεγαλύτερος αριθμός κοινοτήτων σε απομακρυσμένες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές βρίσκονται σε πληθυσμιακή κατάρρευση παρόλο που αυτό δεν αποτυπώνεται στην απογραφή. Βάσει της απογραφής όμως  καθορίζεται η εκλογική εκπροσώπηση και τα κριτήρια χρηματοδότησης. Τα θέματα αυτά έχουν απασχολήσει το δημοτικό συμβούλιο με αναφορές στην εκπροσώπηση των Δ.Ε Χάλκειας (2 δημοτικοί σύμβουλοι) και Αποδοτίας (3 δημοτικοί σύμβουλοι) και στην πρόσθετη χρηματοδότηση του δήμου λόγω ορεινότητας με  αιχμές ότι το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό μπαίνει στο γενικό κορβανά και δεν αποδίδεται με έργα ή υπηρεσίες στις ορεινές κοινότητες του δήμου.

Οι παραπάνω ενδεικτικές στρεβλώσεις του συστήματος δεν επιλύονται από το κράτος με πολιτικές που θα οδηγούσαν στην πραγματική αποκέντρωση πληθυσμού και αρμοδιοτήτων. Τέτοιου είδους μεταρρυθμίσεις θα  έδιναν κίνητρα και απτές δυνατότητες για πραγματική ανάπτυξη και περιορισμό των αδικιών και των ανισοτήτων που τροφοδοτεί το σημερινό σύστημα. Αντί λοιπόν οι μεταρρυθμίσεις να έχουν διαρθρωτικό και ουσιαστικά αναπτυξιακό προσανατολισμό, σχεδιάζονται και υλοποιούνται με καθαρά εκλογικά κριτήρια και χαρακτηριστικά μεγεθύνοντας τις στρεβλώσεις και    αυτό-αναπαράγοντας το ίδιο το σύστημα.

Έτσι οι κοινότητες εκλέγουν προέδρους και συμβούλια με «διακοσμητικό» χαρακτήρα, αφού στην πραγματικότητα δεν έχουν κανένα αποφασιστικό ρόλο παρά μόνο γνωμοδοτούν. Η Κοινότητα της Ναυπάκτου, παρόλο που είναι η μεγαλύτερη και ως εκ τούτου έχει και τη μεγαλύτερη εκπροσώπηση, αποτελεί ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Όσο για τις κοινότητες κάτω των 300 κατοίκων οι πιο επικριτικοί του συστήματος θεωρούν πως ούτε υποψήφιος θα βρισκόταν, αν δεν υπήρχε το κίνητρο των μηνιαίων αποδοχών κι αν δεν επιτρεπόταν να μένουν εκτός των ορίων της κοινότητας που εκπροσωπούν. Ο ρόλος κι αυτών περιορίζεται στο να «πιέζουν» τον αρμόδιο αντιδήμαρχο ή και τον ίδιο το δήμαρχο να κάνει μικρο-παρεμβάσεις στην κοινότητα προκειμένου να φανεί έργο τους και να επανεκλεγούν.

Ωστόσο ενόψει του νέου εκλογικού συστήματος πιο ευνοημένοι φαίνονται να είναι οι πρόεδροι και τα συμβούλια των κοινοτήτων άνω των 500 κατοίκων. Ο δήμαρχος και οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι τώρα έχουν κάθε λόγο να «καλοπιάνουν» αυτή την κατηγορία των προέδρων με συνεχείς παρεμβάσεις και έργα,  γιατί για την κατάρτιση των ψηφοδελτίων στις επόμενες εκλογές χρειάζονται υποψηφίους με «πέρασμα»  σε αυτές τις κοινότητες.

Δυστυχώς η κομματικοποίηση υπήρξε ανέκαθεν ανασταλτικός παράγοντας σε οποιαδήποτε προσδοκία, πρόθεση ακόμα και απόπειρα ανάπτυξης. Και αυτό σχεδιάζεται από τα ψηλά, το κράτος, που  απλώνει τα πλοκάμια και τα δίχτυα του μέχρι τα πιο χαμηλά, την πρώτη κοιτίδα διοικητικής     οργάνωσης, «των Ελλήνων τις κοινότητες».

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Παράταση του Lockdown – Στις κόκκινες περιοχές και η Αμφιλοχία

Published

on

By

Ανακοινώθηκε η παράταση του lockdown από τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας Νίκο Χαρδαλιά έως τις 8 Μαρτίου – Ποιες περιοχές είναι στο κόκκινο, ποιες στο βαθύ κόκκινο.

Στο «βαθύ κόκκινο» παραμένουν 

Αττική
Αρκαδία
Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί ο Πειραιάς και ο δυτικός τομέας Αθηνών.

Ο δήμος Μυκόνου βγαίνει από το επίπεδο πολύ αυξημένου κινδύνου (βαθύ κόκκινο).

Στο κόκκινο (επίπεδο αυξημένου κινδύνου) μπαίνουν από αύριο στις 6 το πρωί μέχρι τις 8 Μαρτίου:

Λευκάδα (πλην Μεγανησίου) καθώς τα ενεργά κρούσματα έχουν εξαπλασιαστεί.
Θεσπρωτία -Ιδιαίτερη αύξηση στο δήμο Ηγουμενίτσας, Σουλίου και Φιλιατών
Σύρος
Σάμος
Δήμος Αρτας
Διδυμότειχο
Δήμος Λοκρών -Ανησυχητική η κατάσταση στη Μαλεσίνα
Αμφιλοχία
Περιφέρεια Ηρακλείου Κρήτης
Περιφέρεια Κορινθίας (ιδιαίτερη προσοχή στο Λουτράκι)
Δήμος Λάρισας
Δήμος Βόλου
Βγαίνουν από το «κόκκινο» οι δήμοι Τεμπών και Καρπάθου.

Στο κόκκινο παραμένουν:

Κεφαλονιά
Ηλεία
Θεσσαλονίκης
Χαλκιδικής
Ρέθυμνου
Δήμος Αγιάς
Δήμος Κομνηνού
Δήμος Ζίτσας
Δήμος Ναυπλιέων

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

slider-nafsweek-lucky-charms

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ