Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Κινδυνεύουν τα πλατάνια της Ναυπάκτου;

Published

on

Το φθινόπωρο του 2003 χτύπησε και στην Ελλάδα η ασθένεια του «μεταχρωματικού έλκους του πλατάνου». Η ασθένεια έχει προκαλέσει τεράστιες καταστροφές στην Ιταλία και τη Γαλλία, όπου πιθανολογείται ότι εισήχθηκε από τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Νεαρά δένδρα συνήθως νεκρώνονται σε χρόνο μικρότερο των δύο ετών, ενώ τα μεγαλύτερα δένδρα μπορούν να επιβιώσουν για αρκετά χρόνια μετά την προσβολή τους από το παθογόνο, ωστόσο, ο θάνατος των προσβεβλημένων φυτών είναι αναπόφευκτος.

Ο συνηθέστερος τρόπος διάδοσης του μύκητα σε μικρές και μεγάλες αποστάσεις, είναι με μηχανήματα εκσκαφής και πάσης φύσεως εργαλεία, κυρίως κοπής και κλάδευσης των δένδρων, που είχαν χρησιμοποιηθεί σε περιοχές με προσβολές.  Στη διάδοσή του έχουν συμβάλλει πληθώρα έργων της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων φορέων, τόσο αναπτυξιακών όσο και έργων συντήρησης.  Η μεταφορά μικρών ποσοτήτων χώματος ή προσβεβλημένου ξύλου από τα μηχανήματα μπορούν να διαδώσουν την ασθένεια σε νέες περιοχές. Μοναδικός τρόπος προστασίας είναι η ενημέρωση, κάτι που οφείλουν να κάνουν άμεσα Δήμος και Δασαρχείο . Φαντάζεται κανείς την Ναύπακτο χωρίς τα πλατάνια της!!!

Σημείο αναφοράς για την πόλη της Ναυπάκτου αποτελούν τα πλατάνια της. Τόσο στο παραλιακό μέτωπο όσο και σε διάφορα σημεία της πόλης συναντούμε πλατάνια, που προσδίδουν ιδιαίτερο τόνο στο περιαστικό πράσινο.           Τον Μάρτιο του 2016 παραδόθηκε από τον γεωπόνο Λάμπρο Αδάμη στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ναυπάκτου το Μητρώο Πλατάνων του παραλιακού μετώπου Γριμπόβου και Ψανής. Το μητρώο αποτελείται από έναν τόμο 300 σελίδων με αντίστοιχη ψηφιακή έκδοση και περιέχει μόνιμα στοιχεία των πλατάνων Γριμπόβου και Ψανής, όπως είδος, θέση, διαθέσιμο αυξητικό χώρο και μεταβαλλόμενα στοιχεία, τα οποία εξαρτώνται από την αύξηση και κλάδευση τους, όπως ύψος, στηθιαία διάμετρο και εύρος κόμης.

Ακόμη περιλαμβάνει στοιχεία αξιολόγησης των δένδρων, όπως ζωτικότητα, υγεία, σταθερότητα, προβλήματα κορμού, κόμης και ριζών, και ασθένειες που προκύπτουν από μύκητες ή έντομα. Με βάση τα παραπάνω στοιχεία γίνεται εκτίμηση της κατάστασης κάθε δένδρου και προτείνονται τα απαραίτητα μέτρα, που πρέπει να ληφθούν.

Είναι υποχρέωση μας να τα προστατεύουμε και να τα διατηρήσουμε. Οφείλουμε να είμαστε σε εγρήγορση ιδιαίτερα τώρα που η ασθένεια του μεταχρωματικού έλκους του πλατάνου, η οποία επιφέρει νέκρωση τους, έχει πλέον επεκταθεί. Για το θέμα μιλά στο Nafsweek ο γεωπόνος Λάμπρος Αδάμης.

 

Κανένα πρόβλημα μέχρι σήμερα…

 «Δεν αντιμετωπίζουμε μέχρι σήμερα κανένα απολύτως πρόβλημα με την ασθένεια του μεταχρωματικού έλκους των πλατάνων, με την κατάσταση των πλατάνων στην χερσαία ζώνη να είναι πολύ καλή.

Γνωρίζουμε ότι η μετάδοση της ασθένειας γίνεται μέσω των εργαλείων, έτσι όσο λιγότερο ασχολούμαστε με τα πλατάνια τόσο καλύτερα είναι για τα ίδια τα δέντρα.  Λιγότερες παρεμβάσεις σημαίνει και μικρότερη πιθανότητα για να μεταδώσουμε το παθογόνο. Παρεμβάσεις μπορεί να γίνονται μόνο από ειδικούς και με συγκεκριμένο τρόπο, δηλαδή απολύμανση των εργαλείων και συστημική εργασία. Κάθε χρόνο γίνεται καταγραφή εάν υπάρχει κάτι ύποπτο, όπως σύμπτωμα με πλατάνι στον Σκα, όπου ελέγχθηκε και δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα.

Υπήρχαν πάλι ύποπτες ενδείξεις σε δύο-τρία σημεία στο Γρίμποβο που είχαμε ξηράνσεις, εκεί που είχαμε φυτέψει κάτω από τα μεγάλα πλατάνια νέα πλατάνια. Πήραμε δείγματα  τα οποία ήταν αρνητικά».

Ένα ερώτημα είναι γιατί δεν έχουν γίνει παρεμβάσεις μέχρι τώρα στα πλατάνια;

«Οι όποιες παρεμβάσεις γίνονται συνήθως χειμώνα. Οι παρεμβάσεις που έχουμε να κάνουμε είναι καθαρισμοί οι οποίοι και θα γίνουν τον Νοέμβριο μήνα.

Είναι καλύτερο να γίνονται χειμώνα οι παρεμβάσεις στα δέντρα όπου δεν έχουμε φύλλα επάνω σε αυτά. Να σημειώσουμε ότι είχαμε αρκετές βροχές στην διάρκεια του καλοκαιριού, οπότε για αυτό πήγαν τα πράγματα λίγο πιο πίσω και θα γίνουν το Νοέμβριο. Όπως πρέπει να γίνουν.

Από κει και πέρα γίνονται οι καθιερωμένοι ψεκασμοί. Έγινε ένας νωρίτερα για την πάστρα και θα γίνει ο επόμενος το Νοέμβριο, ενώ παράλληλα γίνεται διαφυλική λίπανση των πλατάνων, που βοηθάει να κρατήσουν το φύλλωμά τους όσο περισσότερο γίνεται.

Από κει και πέρα οτιδήποτε εντοπίζεται, για παράδειγμα ένα κλάδεμα από κάποιον τρίτον, καταγράφεται και παρακολουθείται στο μητρώο των πλατάνων».

Η κατάσταση των πλατάνων στην παραλιακή ζώνη μας λέτε ότι είναι πολύ καλή. Ωστόσο το πρόβλημα υπάρχει. Τι κάνουμε για αυτό;

«Δυστυχώς, όσο περνάει ο χρόνος το πρόβλημα πλησιάζει περισσότερο.

Έχω κάνει έμμεσα μία πρόταση ώστε να δημιουργηθούν τρεις ζώνες στην περιοχή της Ναυπάκτου.

Η πρώτη θα είναι ο κίτρινος συναγερμός, η δεύτερη ζώνη ο κόκκινος συναγερμός και η τρίτη ζώνη είναι αυτή που θα γίνεται… πανικός.

Ξεκινάμε με τις ζώνες αυτές πίσω από το κάστρο και όσο πλησιάζουμε προς το παραλιακό μέτωπο θα πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση και να επαγρυπνούμε καθημερινά.

Ένα σημαντικό μέτρο ακόμα είναι η ενημέρωση.  Όχι τόσο του κόσμου αλλά του προσωπικού του Δήμου που ασχολείται με το πράσινο και με έργα.

Ξέρουμε ότι ο δήμος για τις όποιες εργασίες του προσλαμβάνει εποχικούς, οι οποίοι δεν είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν τις απαγορεύσεις και τους τρόπους που θα πρέπει να προσεγγίζουν τα πλατάνια.

Σημαντικό ακόμα είναι ότι όπου υπάρχει πλατάνι πρέπει να επεμβαίνει η υπηρεσία του δήμου, σε ένα έργο, μία ανάπλαση ακόμα και όταν περνάνε κάποιες σωλήνες και είναι δίπλα πλατάνια,  θα πρέπει να υπάρχει γεωπόνος του δήμου.

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει όλοι να είμαστε προσεκτικοί και να μην παρεμβαίνουμε επάνω στα δέντρα. Είναι κρίσιμη η κάθε παρέμβαση, με την ασθένεια του μεταχρωματικού  έλκους του πλατάνου να μην έχει θεραπεία.  Η προσοχή όλων μας έχει άμεσες επιπτώσεις για την γενική εικόνα της Ναυπάκτου.  Φαντάζεται κανείς την Ναύπακτο χωρίς τα πλατάνια της;»

 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τι γίνεται με τα κοινόχρηστα ποδήλατα, την μελέτη για το κυκλοφοριακό και την ελεγχόμενη στάθμευση;

Published

on

By

Εδώ και πολλά χρόνια έχουμε να δούμε τα δημοτικά ποδήλατα να κάνουν την εμφάνισή τους στους δρόμους της Ναυπάκτου. Και βέβαια δεν συζητάμε για ποδηλατοδρόμο γιατί αυτός υπάρχει μόνο στα χαρτιά, με την καθημερινότητα να το αποδεικνύει περίτρανα. Σταθμευμένα οχήματα πάνω στον ποδηλατοδρόμο, μηχανάκια, καρέκλες, γλάστρες και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς, καθημερινά τον ακυρώνουν.

Βέβαια, αρμόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο του ποδηλατοδρόμου είναι η Τροχαία και το Λιμενικό,  καθώς υπάρχει απόφαση για την λειτουργία του από το Δημοτικό Συμβούλιο εδώ και χρόνια. Δυστυχώς αυτή η απόφαση δεν εφαρμόζεται και δεν αστυνομεύεται. Η αρχική «προίκα» του Δήμου αριθμούσε κοντά στα 400 ποδήλατα από τα οποία ζήτημα είναι σήμερα να υπάρχουν τα μισά και αυτά σε οικτρή κατάσταση, παραμένοντας χρόνια σε ακινησία και πρακτικά αχρηστία στα υπόγεια του Ξενία.

Τα νεώτερα στοιχεία για την λειτουργία των κοινόχρηστων ποδηλάτων του Δήμου είναι ότι ο Δήμος προχώρησε στην προμήθεια αυτοματοποιημένου συστήματος λειτουργίας ποδηλάτων, εγκρίθηκε  πίστωση ποσού 24.800 ευρώ και ανατέθηκε  στην εταιρεία «BRAINBOX»  η προμήθεια του αυτοματοποιημένου αυτού συστήματος λειτουργίας ποδηλάτων Δήμου Ναυπακτίας.  Το όλο «πακέτο» θα περιλαμβάνει: Ηλεκτρονικές κλειδαριές με ενσωματωμένο σύστημα GPS/GPRS.  Σετ ανταλλακτικών ποδηλάτων (ντίζες) και αντικατάσταση. Εφαρμογή ελέγχου ποδηλάτων σε iOS και Android, καθώς και ετήσια άδεια χρήσης του λογισμικού διαχείρισης συμπεριλαμβανομένων των SIM καρτών.

Με αφορμή την επανεκκίνηση του θέματος των ποδηλάτων με την προμήθεια αυτοματοποιημένου συστήματος λειτουργίας τους από τον Δήμο, μιλήσαμε με τον αντιδήμαρχο Κώστα Καρακώστα για το θέμα αυτό, όπως και για τις κυκλοφοριακές μελέτες και το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Μας είπε:

«Έχει υπογραφεί η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία και υλοποιείται. Πιστεύουμε ότι τον επόμενο ενάμιση μήνα θα μπορούν να μπουν σε λειτουργία στο σύστημα τα ποδήλατα του Δήμου. Πρόκειται για 40 κοινόχρηστα ποδήλατα τα οποία έχουν περάσει από σχετικό service και είναι λειτουργικά. Αυτά θα μπουν στο σύστημα».

Σχετικά με την Κυκλοφοριακή μελέτη αλλά και την μελέτη για το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ), ο αντιδήμαρχος σημείωσε: «Το σύστημα για την ελεγχόμενη στάθμευση βρίσκεται για έγκριση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και είμαστε σε αναμονή. Όσον αφορά την Κυκλοφοριακή μελέτη αυτή είναι έτοιμη και την επόμενη εβδομάδα θα είναι στον «αέρα» για δημόσια διαβούλευση. Πρόκειται για τη σύνθεση των τριών μελετών που υπήρχαν, με νέα στοιχεία επικαιροποιημένα».

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Το όνειρο και η πραγματικότητα της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου

Published

on

By

Σχεδόν ενάμιση αιώνα πριν ο Αιτωλοακαρνάνας πολιτικός  Χαρίλαος Τρικούπης έδινε το δικό του αγώνα για να βγάλει την Ελλάδα από την καθυστέρηση. Μια χώρα που ζούσε ακόμα στη σκιά της Οθωμανικής κυριαρχίας με έντονα τα σημάδια και τις πληγές του πολέμου για την ανεξαρτησία, αλλά και μεγάλο τμήμα της να παλεύει για την απελευθέρωση και την ενσωμάτωσή του στον εθνικό κορμό.

Ο Χαρίλαος Τρικούπης οραματίσθηκε μεγάλα έργα υποδομών, όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο, ο Ισθμός της Κορίνθου, η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Εκτός από το τελευταίο πολλά ολοκληρώθηκαν επί των ημερών του ως δημόσια έργα για τα οποία χρειάσθηκε ο εξωτερικός δανεισμός που έφερε και τη χρεοκοπία.

Ο ίδιος αναγκάσθηκε να πει το «δυστυχώς επτωχεύσαμε» ,  να μην επανεκλεγεί βουλευτής και να πεθάνει εξόριστος στη Γαλλία το 1896. Με δυο λόγια ακολούθησε τη μοίρα κάθε μεγάλου Έλληνα από την αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα. Αυτό όμως που έχει σημασία είναι τα έργα του έμειναν. Η χώρα απέκτησε βασικές δημόσιες υποδομές και  μετά από εκατό και πλέον χρόνια η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου λειτουργεί και φέρει το όνομά του.

Οι κάτοικοι της περιοχής έχοντας υποστεί την πολύχρονη ταλαιπωρία στη μετακίνησή τους, παλαιότερα με καϊκια και πρόσφατα με φέρυ μπόουτ, επένδυσαν τις ελπίδες τους στο μεγάλο αυτό έργο για  να ενωθούν οι κοινωνίες εκατέρωθεν του Κορινθιακού και του Πατραϊκού κόλπου.  Προφανώς κυριαρχούσε στο μυαλό τους η έννοια του δημόσιου έργου που με λίγα σχετικά χρήματα θα διευκόλυνε τη μετακίνηση των ανθρώπων και θα συνέβαλε αποφασιστικά στην αλλαγή  των συνθηκών ζωής και στο δήμο Ναυπακτίας. Δυστυχώς πλανήθηκαν. Το έργο αυτό όπως και όλα τα έργα που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι στις μέρες μας για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους (οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, αεροπλάνα κλπ) λειτουργεί στη νεοφιλελεύθερη λογική που έχει κυριαρχήσει μεταπολιτευτικά και στη χώρα μας.

Η λογική αυτή βρίσκεται στον αντίποδα της λογικής του δημοσίων έργων. Αυτό σημαίνει ότι με σχεδόν συνολική χρηματοδότηση από το δημόσιο ταμείο κάποιες εταιρείες απολαμβάνουν ανεξέλεγκτα κέρδη, χωρίς κανένα επιχειρηματικό κίνδυνο. Μέλημά τους είναι να διασφαλίσουν τα προνόμιά τους όσο γίνεται περισσότερο.   Με τον τρόπο αυτό όσο περιορίζονται οι δημόσιες επενδύσεις, τόσο θα αυξάνει για τον απλό πολίτη το κόστος χρήσης των δημόσιων υποδομών.

Οι πρόσφατες εξαγγελίες του ΓΓ Γραμματέα υποδομών κ. Δέδε για παράταση της σύμβασης με τη ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ και παράλληλη μείωση των διοδίων σ’ αυτό ακριβώς αποβλέπει. Να παρατείνει την εκμετάλλευση της γέφυρας με παράλληλη  παράταση των φραγμών στην επικοινωνία των δύο πλευρών του κορινθιακού.

Ευτυχώς το Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου Ναυπακτίας έγκαιρα εντόπισε τη στρατηγική της εταιρείας και ομόφωνα έχει αποφασίσει να μη δεχθεί καμιά παράταση του χρόνου εκμετάλλευσης,  ακόμα και αν δεν μειωθεί το κόστος των διοδίων. Η ανάπτυξη της Ναυπακτίας είναι συνδεδεμένη με την Πάτρα. Όσο νωρίτερα φύγει το φράγμα που  υψώνει η γέφυρα με τα διόδια τόσο καλύτερα για τη Ναυπακτία.

Το ερώτημα όμως παραμένει, θα παλέψει ο δήμος σ’ αυτή την κατεύθυνση ή θα θυσιάσει το μέλλον της περιοχής με το λαϊκισμό να κυριαρχήσει και πάλι; Οι εκλογές είναι για όλους δοκιμασία. Σ’ αυτές θα κριθούν αυτοί που προκρίνουν  να προασπίσουν τα συμφέροντα της κοινωνίας  και  αυτοί που θα υποταχθούν για μια ακόμα φορά στο λαϊκισμό και το προσωπικό συμφέρον.

# Δημοσιεύθηκε στην ηλεκτρονική συνδρομητική εφημερίδα Nafsweek

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Εκδήλωση – παρουσίαση της έρευνας για το ΤΕΙ στο ΕΚΝΔ

Published

on

By

Την Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2018 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η παρουσίαση της έρευνας με θέμα «Απόψεις & Προτιμήσεις των Φοιτητών του ΤΕΙ Ναυπάκτου: Κριτήρια επιλογής τόπου διαμονής κατά τη διάρκεια των σπουδών» που εκπόνησε το Ινστιτούτο Εργασίας / ΓΣΕΕ σε συνεργασία με το ΕΚΝΔ.

Στην εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε με μεγάλη εκπροσώπηση από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς φορείς, ο δημοσιογράφος Βαγγέλης Καρανικόλας συντόνισε πάνελ διαλόγου με έγκριτους προσκεκλημένους εκπροσώπους τοπικών αυτοδιοικητικών, επιστημονικών και παραγωγικών φορέων με τίτλο «Η Ναύπακτος ως πόλη φιλοξενίας τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».

Τα ευρήματα της έρευνας, σημαντικά και όχι κατ’ ανάγκη αναμενόμενα, είναι σίγουρο ότι αποτελέσουν αφετηρία για την έναρξη της συζήτησης για τις προϋποθέσεις παραμονής, αλλά και μόνιμης πλέον εγκατάστασης του ΤΕΙ στην περιοχή μας.

Το ΕΚΝΔ κατέθεσε την πρόταση για επανασύσταση και λειτουργία της επιτροπής για το ΤΕΙ, η οποία λειτούργησε αποτελεσματικά πέντε χρόνια πριν για την παραμονή του ΤΕΙ, ώστε να αξιολογηθούν τα ευρήματα και να αποφασιστεί από κοινού η στρατηγική για την μόνιμη εγκατάσταση του ΤΕΙ.

Το ΕΚΝΔ, ως υπέρμαχος των δημοκρατικών διαδικασιών, στηρίζει έμπρακτα τον δημόσιο κοινωνικό διάλογο για τα προβλήματα της τοπικής κοινωνίας.

Τα πιο σημαντικά στοιχεία της έρευνας, στο Nafsweek  (συνδρομητική ηλεκτρονική εφημερίδα) που κυκλοφορεί κάθε Παρασκευή   

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

musitsa-rouxa-axesouar-kosmimata

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ